نصائح للمحافظة على الجسم الصحي والعظام - يلافورما
الرئيسية » تمارين لياقة » نصائح للمحافظة على الجسم الصحي والعظام

نصائح للمحافظة على الجسم الصحي والعظام

نصائح للمحافظة على الجسم الصحي والعظام

الكالسيوم هو السر بس متنساش انك لازم تواظب على الالبان والاجبان قليلة الدسم والتعرض لأشعة الشمس

السر هو انك لازم تواظب على اللبن و الأجبان! لإنها مصدر رائع للكالسيوم من أجل عظام صحية وجسم خالى من الامراض، والبروتين عالي الجودة الأساسي لتكوين الخلايا وتجديدها. والخيار الأكثر صحة: الأجبان البيضاء قليلة الدسم!

لماذا الحليب؟ بكل بساطة لأنه أغنى مصدر للكالسيوم! مش كدة وبس بل إن امتصاص كالسيوم الحليب في الجسم أفضل من امتصاصه من مصادر الكالسيوم النباتية.

3 مرات في اليوم لعظام صحية! وده يعني انه لازم يكون اللبن شئ اساسي هو ومشتقاته، وكلّ حصّة تساوي كوب من الحليب أو الزبادي أو معدّل 3-4 قطع من الجبنة قليلة الدسم.

عايز تعرف ايه هي اهم 3 قواعد تمشى عليها عشان تحافظ على عظامك وجسمك بطريقة صحية:

هما 3 حاجات: الكالسيوم، الفيتامين D وممارسة النشاط البدني بانتظام يساعدونك في الحصول على عظام قوية الآن، وتفادي ترقق العظام في المستقبل.

نمّي عادة شرب اللبن منذ الصغر عند الاطفال، لأن الأطفال بينموا الكتلة العظمية لديهم في مرحلة الطفولة والمراهقة. وكلما زادت الكتلة العظمية، كلما كان الهيكل العظمي أقوى الآن وفي المستقبل.

العادات التي تؤثر سلباً على صحة عظامك: التدخين، قلة الحركة والغذاء غير المتوازن! خلي بالك ان العوامل دي هتؤدي إلى خسارة في كثافة العظام وبالتالي إلى ترقق العظام في المستقبل مش كده وبس قلة كثافة الكتلة العضلية في المقابل، إتبع أسلوب حياة سليم من خلال القيام بالتمارين يومياً واتباع نظام غذائي متوازن وغني بالفيتامينات والمعادن.

عزّزي تناولك لمصادر الكالسيوم من خلال تحضير أطباق محضّرة بالحليب أو اللبن: بعض الأفكار للوجبات؟ لازانيا، كبة باللبن، مكرونة القمح بالحليب (او الوايت صوص). هذه الأطباق تساعدك على تغطية حاجاتك اليومية من الكالسيوم لعظام صحيّة وقوية.

Fit LIFE

أي نوع من مشتقات الحليب تختار؟ مشتقات الحليب قليلة الدسم! عشان مفيهاش الدهون المشبعة التي تؤثر سلباً على القلب والشرايين. وتحتوي على سعرات حرارية أقل، فتساعدك في المحافظة على وزن صحي.

حاول تكتر الكالسيوم في عظامك لتصبح أقوى!

الفيتامين د من أشعة الشمس: ده اهم عامل عشان تبقى عظامك قوية لأن تكوين الفيتامين د في الجلد هو أكثر فعاليّة فقط في أيام الصيف الحارة في فترة الظهر حينما نكون في الداخل.   أنت هتحتاج إلى الكالسيوم، بالإضافة إلى عناصر غذائية أخرى، مثل الفيتاميناتD وC ، الفوسفور، المغنيزيوم، الزنك والبروتين، التي تساعد على الإستفادة من الكالسيوم وتثبّته في عظامك. ودي هتلاقيها في نظام غذائي متوازن ومتنوع عشان تعيش حياة FITLIFE كلها لياقة وصحة بدنية ممتازة خالية من الامراض.


التعليقات

التعليقات

الصعود لأعلى